نامه وزارت ارشاد درباره «رحمان ۱۴۰۰»
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۰۳۰۲
ساعت24 - در حالی که هنوز سازمان سینمایی توضیح دقیقی درباره متخلف یا متخلفان احتمالی انتشار نسخه اصلاح نشده و بدون مجوز «رحمان ۱۴۰۰» ارائه نداده و موضعگیری اخیر وزیر ارشاد هم نوری بر اتاق تاریک این ماجرا نتاباند، نخستین اظهارات تهیه کننده فیلم، قضیه را تا حد تخلف دو سینما تقلیل داده است!
در حالی که هنوز سازمان سینمایی توضیح دقیقی درباره متخلف یا متخلفان احتمالی انتشار نسخه اصلاح نشده و بدون مجوز «رحمان ۱۴۰۰» ارائه نداده و موضعگیری اخیر وزیر ارشاد هم نوری بر اتاق تاریک این ماجرا نتاباند، نخستین اظهارات تهیه کننده فیلم، قضیه را تا حد تخلف دو سینما تقلیل داده است!
با گذشت بیش از دو هفته از پایین آمدن فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی علی سرتیپی، با وجود تاکید محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای مبنی بر تخلف سازندگان در نمایش نسخههای بدون مجوز، همچنان سرانجام رسیدگی به این پرونده مشخص نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جالب آنکه به تازگی سندی در فضای مجازی منتشر شده که نشان از آن دارد شخص مدیرکل سینمای حرفهای در تاریخ هفتم فروردین امسال در نامهای خطاب به تهیهکننده «رحمان ۱۴۰۰» با اشاره به نمایش موارد اصلاحی در سینماهای اکران کننده فیلم، از او خواسته این روند متوقف شود. در این نامه که با سربرگ سازمان امور سمعی و بصری، تاریخ، شماره پرونده و امضای محمدرضا فرجی منتشر شده، از تهیه کننده خواسته شده سریعاً در این باره اقدام کند.
در بخشی از این نامه آمده: «با توجه به گزارشهای دریافتی در خصوص انجام تغییرات در مدت زمان قانونی و ذکر شده در پروانه نمایش فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» و رعایت ننمودن مفاد ماده فوق الذکر (ماده ۱۸ آییننامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها) در هنگام پخش در سینماهای کشور به ویژه سینماهای متعلق به حوزه هنری،
که صراحت دارد هر کس در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا الحاق و افزودن صحنههایی از فیلم که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذیصلاح حذف شده اقدام نماید و یا نسخههایی از فیلم را در موقع صدور پروانه نمایش از متن فیلم خارج کرده و این صحنهها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند و یا به طور کلی اشخاصی به نحوی از انحاء در اجرای مقررات این آیین نامه تخلف نمایند،
گذشته از اینکه برای تخلف در هر مورد به موجب قوانین جاری مملکتی مجازات می شوند، در مرحله اول پروانه نمایش فیلم در صورت تخلف علاوه بر مجازات قانونی، پروانه کسب متقاضی و نمایشدهنده فیلم و اسلاید لغو خواهد شد».
این نامه که شنیده می شود یکی از تبعات احتمالی افشای آن، عزل یکی از مدیران سینمایی باشد، تا این اقدام، به عنوان واکنشی از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در جهت برخورد سازمانی با تخلف صورت گرفته نزد افکار عمومی و رسانهها تلقی شود، در فضای مجازی دست به دست می چرخد.
با این حال هنوز توضیحی درباره چگونگی برخورد با عوامل فیلم که در این باره مقصر بودهاند ارائه نشده است.تلاشهای خبرنگار بانی فیلم نیز برای تماس با مدیرکل سینمای حرفهای و دریافت توضیح در این باره ناکام ماند. جالب آنکه برخی از سازندگان به جای ارائه توضیح روشن در این باره، تخلف خود را با تلاش برای پنهان شدن پشت واژه «توقیف»، عادیسازی میکنند.
این در حالی است که علی سرتیپی تهیهکننده و پخشکننده فیلم«رحمان۱۴۰۰» که به اذعان بسیاری از تماشاگران دارای برخی صحنهها و مضامین غیراخلاقی بوده، امروز در گفت و گو با یکی از سایتها، تنها مقصر این ماجرا را دو سینما اعلام کرده است!
تهیهکننده «رحمان۱۴۰۰» که طی دو هفته اخیر از ارایه توضیح در این باره خودداری و سکوت پیشه کرده بود، مشکل ایجاد شده را به نوعی «نتیجه رویه سنتی در پخش فیلمها» (!؟) دانسته و به ایلنا گفته:«فیلم رحمان ۱۴۰۰ در ۱۴۰ سینما روی پرده رفت که از این میان تنها دو سینما هارد اصلاح نشده را به اشتباه روی پرده فرستادند و همین دو مورد علت توقیف فیلم شد».
او همچنین در ادامه راه حل را در «شیوه جدید به جای استفاده از هارد اکسترنال و حافظه خارجی از بستر اینترنت برای انتقال فیلمها به سالنهای سینما» ذکر کرده که «پخشکننده از داخل دفتر، فیلم را در اختیار سالن سینما قرار میدهد»! اما در هیچ جای صحبتهای او نه نشانی از پوزش از تماشاگران دیده میشود و نه اظهار تاسف درباره تخلف صورت گرفته به میان آمده و نه روشنگری خاصی صورت گرفته!
با اعتنا به حرکت قانونی مدیران سینمایی در جلوگیری از اکران نسخه بدون مجوز فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، با این حال این اقدام به نظر سادهترین رفتاری بوده که در قبال این جرم محرز صورت گرفته و افکار عمومی و رسانهها هنوز خواهان معرفی متخلفان اصلی و برخورد صریح و محکم با آنان هستند.
برخوردی که ضمن اثبات وجود قانون در مواجه با چنین تخلفات آشکاری، می تواند در آینده از تکیه زدن «متهم» به جای «مدعی» نیز پیشگیری کند.
منبع: ساعت24
کلیدواژه: سینما وزارت ارشاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971