سه بازیگر بدشانس گیشه سینما در سال ۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۷۴۳۲
خبرگزاری میزان- سه ستاره بدشانس گیشه سینما در سال ۹۸ هستند که برخلاف گیشه مناسبشان در گذشته، موفق نشدند با فیلمهای خود موفقیت ویژهای در اکران عمومی کسب کنند. تاریخ انتشار: 12:03 - 27 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۶۸۰۳
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، در سال ۹۸ که آخرین روزهای آن را سپری میکنیم، خبر ساخت و اکران بعضی فیلمها، نوید رونق گیشه را میداد و پیشبینی فروش خوب برای این فیلمها کار بسیار سادهای بود، اما دلایلی مانند شرایط خاص جامعه در زمان اکران، حواشی و شرایط بد اکران فیلم، باعث شد فروش این آثار به اندازهای که تصور میکردیم خوب پیش نرود و ستارگان آن به صورت ناخواسته، با شکست در گیشه روبهرو شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهاب حسینی، رضا عطاران و محمدرضا گلزار، سه ستاره بدشانس گیشه سینما در سال ۹۸ هستند که برخلاف گیشه مناسبشان در گذشته، موفق نشدند با فیلمهای «خانه پدری»، «زیر نظر» و «رحمان ۱۴۰۰» موفقیت ویژهای در اکران عمومی کسب کنند.
شهاب حسینیخانه پدری
معمولاً فیلمهایی که مُهر توقیف روی آنها خورده است، توجه تعداد زیادی از مردم و علاقهمندان به سینما را به خود جلب میکنند و اگر شانسی برای اکران عمومی پیدا کنند، مردم را به سینماها میکشانند. فیلم «خانه پدری» با سابقه ۹ سال توقیف، از این قاعده مستثنا نبود. علاوه بر این، فیلم نام کارگردان باسابقهای مانند کیانوش عیاری را به همراه داشت و ستارهای مثل شهاب حسینی هم در آن بازی کرده بود، به همین دلیل «خانه پدری» اثر مهمی بود که انتظار میرفت رقم فروش آن بالا باشد، اما فیلم در شرایطی غیرعادی اکران شد که به فروش آن لطمه بزرگی زد و در نتیجه باعث شد پیشبینیها درست از آب درنیاید.
«خانه پدری» آبان ماه با محدودیت نمایش در ۱۵ سالن، تنها در شهر تهران اکران شد. این در حالی است که پیش از اکران فیلم، خبری از تصمیم سازمان سینمایی درباره اکران محدود فیلم نبود و پس از نمایش آن در تهران متوجه شرایط خاص اکران فیلم شدیم. در نهایت این فیلم در مدت کوتاه اکران خود، یک و نیم میلیارد تومان در گیشه بلیت فروخت و به این ترتیب شهاب حسینی شانس فروش خوب این فیلم را در گیشه از دست داد. فیلم بعدی این بازیگر که جزو امیدهای گیشه به حساب میآید «مست عشق» است
رضا عطارانزیر نظر
فیلمهای کمدی همیشه بین عموم مردم طرفدار دارند، بنابراین گرچه فارغ از کیفیت فیلم و گروه بازیگران آن، این آثار شانس خوبی در گیشه موفق دارند، اما وقتی محبوبترین ستارههای کمدی در یک فیلم کمدی حضور داشته باشند، آن وقت موفقیت فیلم در گیشه تا حد زیادی تضمین میشود. فیلم «زیر نظر» اثر مجید صالحی، یکی از فیلمهای کمدی امسال بود که امید قطعی گیشه زمستان بود. رضا عطاران یکی از پول سازترین بازیگران مرد سینما در آن حضور داشت و امیر جعفری هم که سابقه خوبی در آثار کمدی دارد با او همبازی شده بود.
«زیر نظر» پیش از دیماه امسال، به علت ممیزی فرصت اکران پیدا نکرده بود و خلاصه فاکتورهای اولیه برای ترغیب مخاطب به دیدن فیلم را داشت، اما این فیلم در شرایط بسیار بدی روی پرده رفت و باعث شد رضا عطاران که تقریبا همه آثارش از لحاظ فروش موفق هستند، با فروش هشت میلیاردی «زیرنظر» جایگاه ویژهای در گیشه نداشته باشد. قطعی اینترنت، شهادت سردار سلیمانی و ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، دل و دماغی برای مردم نگذاشته بود که به سینما بروند. البته درباره «زیرنظر» ممیزی فیلم و اعمال اصلاحات نیز، در بدشانسی عطاران در فروش فیلم بیتاثیر نبود.
بیشتر بخوانید: تصاویر| بخش ویژه کرونا در بیمارستان محمدرضا گلزاررحمان ۱۴۰۰
منوچهر هادی سال ۹۷ فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» را جلوی دوربین برد و با این فیلم در اکران نوروز ۹۸ حضور داشت. این کارگردان با ساخت آثار کمدی و غیرکمدی عامهپسند نشان داده که رگ خواب مخاطب را میشناسد. آثار کمدی او «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» فیلمهای پرفروشی بودهاند و به علاوه سابقه او به عنوان کارگردان، ستارههایی مانند مهران مدیری و محمدرضا گلزار در این فیلم بازی کرده بودند و بازیگران محبوبی مانند سعید آقاخانی و بهرام افشاری در آن حضور داشتند، به همین دلیل انتظار میرفت مخاطبان در اکران از این فیلم استقبال کنند و «رحمان ۱۴۰۰» جایگاه خوبی در گیشه نوروز به دست بیاورد.
فروش ۲۲ و نیم میلیاردی فیلم در مدت تقریبا یک ماه اکران هم این پیشبینی را ثابت کرد، اما تخلف سازندگان در نمایش نسخه ممیزیشده در برخی سینماها، باعث شد فیلم از پرده سینما پایین کشیده شود. هرچند که «رحمان ۱۴۰۰» جزو آثار تجاری سینمای ایران است، اما فیلم میتوانست با فروش بالا حداقل جایگاه خوبی در گیشه نصیب محمدرضا گلزار کند، اما اکرانش متوقف و جایگاه آن به دیگر فیلمها واگذار شد. «رحمان ۱۴۰۰» به تازگی با انجام اصلاحاتی در نسخه نمایش خانگی، در سرویسهای ویاودی منتشر شده است.
منبع:روزنامه خراسان
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: فیلم سینمایی رضا عطاران رحمان ۱۴۰۰ خانه پدری سال ۹۸ فیلم ها باعث شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی